Elo poäng (vad är det)

Metoden Elo-poäng uppkom år 1960 och utvecklades av den ungerskfödda amerikanen Arpad Elo som var fysikprofessor. Elo-poäng används inom schack och datorspel och har gjort det sedan det uppkom. Detta system används även som ett betygssystem i tävlingar och turneringar för ett flertal spel, och har till och med anpassats till lagsporter så som fotboll och basket.

Denna metod bygger på att mäta spelstyrkan genom att räkna ut spelarens vinstpartier i förhållande till motståndarens spelstyrka. När man väl spelat ett parti schack delas poäng ut från förloraren till vinnaren och denna mängd bestäms då efter ratingskillnaden innan partiet börjat spelas. Spelar man oavgjort eller ”remi” som man i schackvärlden säger ger det överlag mindre förändringar i ratingen.

Elo i schack

Elo fördelning över alla spelare

På 70-talet började många schackförbund använda just elo-poäng, bland annat nederländska och den holländska federationen FIDE. Det finns en hel del sätt och metoder att använda sig av för att beräkna elo-poäng, men de är minimala i skillnad. Det nederländska förbundet släpper en ratinglista fyra gånger per år. Dessa elo-beräkningar sköts helt och hållet av FIDE, alltså världsschackförbundet.

Maguns Carlsen är den schackspelare som lyckats uppnå den högsta elo-ratingen någonsin med sin rating på 2889. Det är den högst uppnådda elo-ratingen en mänsklig spelare någonsin har fått. Tidigare användes en annan metod som hette LASK-tal och många blev fundersamma när denna metod skulle ändras till just elo. Sveriges schackförbund började använda elo-rating den 1 september 2016, så det är en relativt ny metod i Sverige än så länge.

LASK-systemet i Sverige

Som det nämndes ovan så användes LASK-systemet innan elo-ratingen började tillämpas i Sverige. LASK-ratingen används fortfarande ibland på lokal och regional nivå. Denna metod skulle också användas för att kunna ge spelare en rating för kommande uttagningar till lagmatcher samt mästerskap för att kunna jämföra spelarna.

Walk over-partier ratingbokförs ej och all rating minskar eller ökar för varje parti som spelas. Dessa förändringar beror på om den spelaren med lägre eller högre ratingtal förlorar eller vinner schackpartiet. De Elo-grundande partierna rankas inom SFF:s ratingsystem och har motståndaren både LASK-tal och Elo-tal så räknas det alltid mot LASK-talet. Saknar motståndaren svenskt ratingtal så ska Elo-talet tillämpas.

Elo-rating överlag

Elo-systemet kan användas för att exempelvis en spelare i rankade spel ska kunna hitta spelare som är på samma nivå. De flesta elo-ratingarna delar samma grunder som den ursprungliga som uppkom för att underlätta i schackvärlden.

Ska man beskriva denna metod grundläggande och enkelt så antas en persons prestation variera från parti till parti vilket är mänskligt och kan bero på en hel rad olika saker så som exempelvis dagsform. En person som har högre elo-rating utför då bättre spel i genomsnitt än en spelare som har lägre elo-rating. Poängen bestäms helt och hållet av förlust- och vinststatistik i förhållande till andra spelare. För varje 400 poängs skillnad har spelaren eller laget med högre poäng tio gånger så stor sannolikhet att vinna som den andra spelaren. Detta är standarduträkningen för schack och är lite annorlunda än när det tillämpas i andra spel.